Skolearbejde om sommeren - hvorfor dog?

3 min

Den længe ventede sommerferie er her snart, og så er det tid for børnene til at gøre, hvad de gør bedst - at lege og have det sjovt! Men på trods af de mere dovne dage, ønsker vi jo ikke, at alt den kundskab de har lært sig i løbet af skoleåret skal forsvinde. Vi kommer her med tips til, hvordan I på en let og sjov måde gør børn engagerede i læring, selv midt i sommerferien!

Nu venter flere uger med forhåbentligt solrige dage med afslapning på stranden, sjove udendørsaktiviteter og kun få pligter. Men hvor dejligt det end måtte være at hvile hjernen lidt fra skolen, så er kundskaber en ferskvare, som vi skal holde ved lige, hvis de ikke skal forsvinde. Faktum er, at for mange forsvinder matematikevner svarende til en hel måneds skolegang i løbet af sommerferien, og det føles rigtig trist at miste!* At kombinere sommeraktiviteter med sjov læring er derfor et godt trick til at være forberedte til efterårets skolestart:

  • Et par gange om ugen er rigeligt: hold skolekundskaberne i live ved at spille Albert 10-15 minutter et par gange om ugen.

  • Fysisk aktivitet giver indlæringen et boost! Vidste du, at koncentrationsevnen er stærkere i cirka 30 minutter efter en udført aktivitet? Fald til ro efter legen med at spille Albert.

  • Bland læringen sammen med hverdagssituationer: I kan for eksempel lave mad eller bage noget, hvor I anvender forskellige måleenheder.

  • Få inspiration gennem øvelserne og spillene i vores apps! Find engelske ord i supermarkedet, lige som i Bikko City, eller tæl muslingeskaller på stranden som Addi og Matchi.

  • Byt om på rollerne! Lad barnet være lærer og give dig opgaver, instruktioner og bedømmelse. Måske har du også brug for at få frisket op på den lille og store tabel?

Nu kan I både have det sjovt i sommerferien, men også føle jer forberedte og have selvtilliden til at tage hul på nye udfordringer, når det er tid til at vende tilbage til skolen. Lad os have en sjov og lærerig sommer!

*Roscigno, V. J. och Ainsworth, J. W. (1992) 'Race, cultural capital, and educational resources: Persistent inequalities and achievement returns', Review of Educational Research, 62(1), s. 1-21. https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/00346543066003227 

Kom i gang allerede i dag!